HomecolumnJe zult maar een winkel hebben

Je zult maar een winkel hebben

Journalisten lijken alleen interesse in een bedrijf te hebben op momenten van tegenslag. Niet als het goed gaat, want goed nieuws is geen nieuws. Als het slecht gaat wel. En er is vaak een verwijtende of achterdochtige ondertoon. Ondernemers hebben ofwel zitten slapen en de internetboot gemist, of ze hebben gespeend van enige moraliteit het leven uit een onderneming gezogen door zichzelf op onfatsoenlijke manier te verrijken. De laatste jaren is er in de media veel interesse voor retail bedrijven. Dagbladen, 8-uur journaal en nieuwssites brachten de faillissementen van Siebel, Halfords, Free Record Shop, Mexx, Schoenenreus, Miss Etam, Dixons, MyCom, DA Drogisten, Scapino, Dolcis, Manfield, V&D, Perry Sport, La Ligna, Scheer & Foppen, Gaastra, Adam Menswear en McGregor. Een lange rij namen die we niet meer zullen zien met de voor ons vertrouwde concepten.

 

Mijn krant heeft nu geregeld aandacht voor Blokker. Ik hou dus mijn hart vast voor Blokker.

 

De mensen van Blokker lijken er zelf ook niet helemaal gerust op. Dat blijkt als ik een omgebouwde winkel bezoek. “fijn dat we er zijn” staat het op de winkelruit te lezen. Ik blijf even staan kijken, niet direct wetend wat ik er mee moet. Wie vindt het fijn en wat is er fijn aan, vraag ik mijzelf af. In de context van faillissementen, komt dit op mij primair over als opluchting van medewerkers dat hun baan behouden is gebleven. Of misschien moet ik het meer als een merkuiting zien. Zo van: we hebben verbouwd, we zijn nog een beetje aan het zoeken, maar we zijn er in elk geval. Dat pragmatisme past wel bij Blokker. Het is misschien wel een onhandige vorm van eerlijk zijn.

 

De kreet blijft in mijn hoofd rondtollen terwijl ik de winkel in loop. De onoverzichtelijk volle, te hoge schappen, te dicht op elkaar zoals dat was in de oude winkel, zijn vervangen door lagere schappen met veel tussenruimte. Het licht is vertrouwelijk, net niet intiem en helder genoeg om overzicht te hebben. Malle Pietje exit, Blokker goes chic? Het heeft weg van een kookwinkel. Het assortiment is op het eerste oog veel beperkter en goedkoop.

 

Al met al roept de winkel bij mij onduidelijkheid op: wat belooft Blokker mij? Waarvoor kan ik bij Blokker terecht? Een nieuwe winkel, een aangepaste formule heeft soms even nodig om zich te zetten. Heeft zeker bij mij even nodig, als consument. Ik moet wennen. Die tijd gun ik Blokker van harte. Blokker is voor mij een icoon, meer nog dan V&D dat was. En mensen van Blokker: als je het zwaar hebt, mag je best even zuchten. Maar zet dat niet op je ruit.


Terug naar columnoverzicht.